Google Tag Manager – co to jest i dlaczego warto z niego korzystać

Google Tag Manager – jak poważnie to brzmi! Wiele osób zastanawia się, co to jest za narzędzie i dlaczego wydaje się ono takie trudne do opanowania. W tym artykule postaram się zaprezentować je najprościej jak to możliwe i wytłumaczyć, dlaczego warto go używać.

Google Tag Manager - po co mi on?

Odpowiedź jest prosta: po nic. Serio. Podobnie jak Google Analytics czy Google Optimize – to po prostu narzędzie, które możesz, choć nie musisz wykorzystać. Żadne z tych narzędzi nie ma jednak racji bytu, jeśli nie wiesz po co jest Twoja strona internetowa. I od tego pytania trzeba zacząć.

Po co mi strona www?

Najczęściej po to, żeby sprzedawać oraz budować swój wizerunek/markę. Możliwe, że masz jeszcze inne cele, niż te, które wymieniłam. Nie zmieni to jednak faktu, że jakiekolwiek by one nie były, to sama strona nie jest jednak w stanie wiele osiągnąć. Po prostu będzie można ją obejrzeć po wpisaniu adresu w pasku przeglądarki. I to tyle. Jeśli mierzysz wyżej – musisz włożyć w to wysiłek i wspierać się narzędziami takimi jak Google Tag Manager, Google Analytics (i wieloma innymi).

Narzędzia Google

Skupię się na narzędziach Google, dlatego, że generalnie narzędzi jest mnóstwo i mogłabym je opisywać w nieskończoność. Chodzi mi jednak o pokazanie Ci pewnej idei, aby łatwiej było zrozumieć po co jest Google Tag Manager.

Jeśli chcesz coś sprzedać, to musisz wiedzieć komu to chcesz sprzedać.  Potrzebujesz określić swoją grupę docelową, do której kierujesz swoje produkty lub usługi. Opisujesz ją zatem skrupulatnie tworząc personę dla swojego biznesu. Potem przygotowujesz stronę www/sklep internetowy. Zastanawiasz się, czemu Twoja strona nie sprzedaje? Nie spływają zamówienia? Nikt nie dzwoni? Nie wysyła formularzy kontaktowych? 

Postanawiasz skorzystać z Google Analytics – narzędzia, które dostarcza dane o tym co się dzieje na Twojej stronie, jak zachowują się użytkownicy, kim są i skąd przychodzą. Dzięki temu sprawdzasz, czy na pewno trafiłeś do swojej grupy docelowej i analizujesz wiele raportów poszukując informacji o tym jakie decyzje podjąć, aby wreszcie zacząć zarabiać. Okazuje się jednak, że najpierw musisz dodać do swojej strony kod śledzenia, aby możliwe było zbieranie tych danych i przesyłanie do GA. Jeśli znasz się na programowaniu to nie będzie to problem. Jednak jeśli nie – musisz skontaktować się z programistą, który zamieści kod w odpowiednim miejscu.

Załóżmy, że żeby zrealizować swój główny cel, jakim jest sprzedaż, chcesz również skorzystać z reklamy w wynikach wyszukiwania (AdWords). Zakładasz konto w Google AdWords i chcesz uruchomić swoją pierwszą kampanię. Szybko okazuje się, że potrzebujesz dodać specjalny kod na swojej stronie, który pozwoli mierzyć konwersje (osiągnięte cele kampanii). Jeśli znasz się na programowaniu to nie będzie to problem. Jednak jeśli nie – musisz skontaktować się z programistą, który zamieści kod w odpowiednim miejscu.

W pewnym momencie uruchamiasz kampanię reklamową na Facebooku. Przygotowujesz specjalną stronę o nazwie landing page. To tam trafiają użytkownicy klikający w reklamę na FB. Poświęcasz na tę kampanię sporo czasu i pieniędzy, a sprzedaż jest niesatysfakcjonująca. Zastanawiasz się co robić i znajdujesz Google Optimize. To narzędzie pomoże Ci testować elementy landing page w celu zwiększenia konwersji na stronie. Szybko orientujesz się, że pomoże w optymalizacji nie tylko landing page, a całej strony. Oczami wyobraźni widzisz jak Twoja strona zmienia się na lepsze, staje się skuteczniejsza, a co za tym idzie – więcej sprzedaje. Tą piękną wizję psuje informacja, że najpierw musisz zamieścić specjalne kody na swojej stronie, aby móc korzystać z tego narzędzia. Jeśli znasz się na programowaniu to nie będzie to problem. Jednak jeśli nie – musisz skontaktować się z programistą, który zamieści kod w odpowiednim miejscu.

Czy zaczynasz rozumieć do czego zmierzam? To są tylko 3 narzędzia, ale tak naprawdę jest ich cała masa. Zobacz, na zdjęciu poniżej. I to nie jest skończona lista…. Mam wrażenie, że nic w świecie e-biznesu nie rozwija się tak szybko, jak narzędzia dla e-marketerów.

 

gtm integracje
Lista tagów różnych narzędzi marketingowych w GTM na dzień 4.04.2018

Wiele z nich może okazać się przydatne w Twoim e-biznesie. I zwykle okaże się, że zanim z jakiegoś skorzystasz, musisz prosić o pomoc programistę, który wklei specjalne kody na stronę. Tych kodów z czasem będzie coraz więcej. Jeśli coś się popsuje na Twojej stronie – pomyśl jak trudno będzie dojść do źródła problemu, jeśli w kodzie Twojej strony zaszytych jest tyle dodatkowych kodów, znajdują się one w różnych miejscach, a każdy z nich może być przyczyną problemu. Nawet programista może mieć kłopot, żeby szybko zorientować się gdzie leży przyczyna i przywrócić prawidłowe działanie strony.

I tu z pomocą przychodzi Google Tag Manager.

Google Tag Manager (w skrócie GTM)

W prostym tłumaczeniu to manager tagów na stronie. Tagi to właśnie fragmenty kodów, również tych związanych z wykorzystaniem różnych narzędzi marketingowych. Może ich być bardzo dużo i właśnie dlatego przydaje się jedno miejsce, w którym będziesz je gromadzić i nimi zarządzać. To właśnie GTM. Taka jest jego rola.

Ponadto, dzięki GTM nie będziesz już prosić programistów o dodawanie kodów na stronie. Zrobisz to samodzielnie, nawet jeśli nie znasz się na programowaniu. Co więcej – samodzielnie sprawdzisz czy kod działa prawidłowo. Jeśli pojawi się błąd, zobaczysz go Ty a nie Twoi klienci. Dopiero kiedy będziesz mieć pewność, że wszystko działa jak należy – opublikujesz zmiany i staną się one widoczne dla wszystkich. Co za komfort pracy ( i komfort psychiczny), prawda? Nie wspominając o tym, że jest to profesjonalne podejście do wprowadzania zmian na stronie www – nie powinno się tego robić na „żywym organiźmie” i ryzykować, że klienci zobaczą „rozjechaną” stronę. Mogą przecież już na nią więcej nie wrócić…

Samo posiadanie witryny internetowej niewiele Ci daje, jeśli nie masz możliwości śledzenia ruchu, analizowania przebiegu kampanii marketingowych czy zachowań użytkowników. 

Jeśli ten artykuł był dla Ciebie pomocny – polub go i poleć go innym.

Jeśli nie masz wdrożonego Google Tag Managera, a zaciekawiło Cię to narzędzie –dołącz do grupy na Facebooku, gdzie pomagam oswoić się z Google Analytics i Google Tag Manager.

2 thoughts on “Google Tag Manager – co to jest i dlaczego warto z niego korzystać”

  1. Muszę przyznać że narzędzia Google przez ostatnie 10 lat tak się rozrosły, rozbudowały, że kompletnie nie przypominają tych z początku :). Tag Menager to jedna z funkcji, która można nazwać kamieniem milowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *