Jak mierzyć skuteczność kampanii dzięki UTM?

Kiedy napracujesz się nad przygotowaniem kampanii marketingowej, wizerunkowej czy sprzedażowej – chcesz zapewne wiedzieć, czy Twoje działania przyniosły zamierzony skutek. Zastanawiasz się również, czy można by było coś poprawić, by osiągać jeszcze lepsze wyniki w przyszłości? Do takich rozważań i do wyciągania bezcennych wniosków bardzo pomocne będą dla Ciebie tagi UTM.

Czym są tagi UTM i dlaczego warto je stosować?

Tagi UTM pojawiają się na końcu adresów URL. To parametry śledzenia, dzięki którym na konto Google Analytics przesyłane są dodatkowe dane o ruchu np.  o tym, jakie działanie spowodowało wejście na witrynę (kliknięcie w baner w mailu czy w przycisk?) lub z której dokładnie kampanii pozyskaliśmy ruch. Co więcej – dowiemy się jakie cele udało się zrealizować w przypadku każdej z nich. Przecież w miesiącu możesz przeprowadzić kilka kampanii – warto wiedzieć, która okazała się najbardziej skuteczna.

Działając w internecie prowadzimy różne kampanie. Taką kampanią może być kampania e-mailowa, reklamy na Facebooku, artykuł opublikowany na branżowym portalu czy gościnny artykuł u zaprzyjaźnionego blogera. Te wszystkie działania mają za zadanie przyciągnąć do nas większą liczbę odbiorców, utrzymać uwagę powracających użytkowników, zachęcać do realizacji celów na naszych witrynach i sklepach internetowych.

Podczas każdej kampanii warto dodawać tagi UTM do linków, które kierują do naszej witryny. 

Nie stosując tagów UTM ruch z linków będzie zliczany w ramach standardowych źródeł ruchu, bez precyzyjnej informacji, że był on wynikiem konkretnego działania, pochodził z określonego baneru czy z konkretnej wiadomości e-mail, którą wysłałeś. 

Nie dowiesz się zatem np. że większość osób dotarła do Ciebie klikając w link z e-maila dotyczącego promocji walentynkowej, a prawie nikt nie pojawił się z przygotowanej na tę okazję reklamy w Facebook Ads.

Ocena skuteczności działań i wnioski na przyszłość

To ważne, żeby wyciągać wnioski z prowadzonych działań i starać się obiektywnie ocenić nasza pracę. Dobrze wiedzieć, że to, jak przygotowaliśmy e-mail przełożyło się na wyniki, a raklamy w Facebook Ads okazały się mniej przekonujące i nie rezonowały z naszą publiką. Warto wtedy znaleźć przyczynę problemu. Nie chcemy przecież w przyszłości popełnić tych samych błędów, prawda?

Przejdźmy zatem do tego, jak dodawać parametry UTM, żeby widzieć w Google Analytics dane dotyczące konkretnej kampanii.

Narzędzie do budowania linków z UTMami

Tagi UTM są dodawane do standardowego adresu URL. Tych tagów jest kilka i każdy pomaga doprecyzować źródło ruchu.

Tak wygląda przykładowy link, który jest uzupełniony o parametry UTM:

Spróbujemy zatem rozszyfrować, co oznacza każdy z tych parametrów:

1.utm_source – czyli źródło kampanii. Tu możesz wpisać np. newsletter, facebook, google itd.

2.utm_medium – czyli gdzie ten link fizycznie w ramach kampanii został osadzony np. email, www, cpc, sms itd.

3. utm_campaign – czyli konkretna kampania np. walentynki, tłusty_czwartek czy jak w moim przykładzie temat newslettera.

Dodatkowo możesz jeszcze oznaczać utm_term (np. do słów z kampanii Ads) oraz utm_content (np. do doprecyzowania konkretnej reklamy w ramach kampanii Ads).

WAŻNE: Jeśli prowadzisz kampanie Ads, warto połączyć konto z kontem Google Analytics i dzięki temu korzystać z automatycznego tagowania reklam. Wszystkie niezbędne dane zostaną przekazane na konto Google Analytics i będziesz korzystać z dodatkowych, wartościowych raportów. Nie będziesz musiał samodzielnie dodawać tagów UTM. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak w pełni wykorzystywać konto Google Analytics, dzięki odpowiedniej konfiguracji – zapraszam Cię do mojego kursu online.

Jak widzisz, struktura tego adresu nie jest ani zbyt trudna, ale super prosta też nie jest. Kiedy już wiesz jak tworzyć linki z parametrami UTM i tak wciąż ciąży nad Tobą widmo literówki lub drobnego błędu, który zniweczy Twój wysiłek w oznaczaniu linków. Dlatego właśnie powstały narzędzia, które pomagają tworzyć linki szybko, wygodnie i bez obawy o błędy w konstrukcji parametrów.

Nawet doświadczone osoby chętnie z nich korzystają, aby mieć pewność, że wszystko zadziała prawidłowo. Na szali przecież jest ocena skuteczności działań nad kampanią. Zaraz zaprezentuję Ci jedno z nich.

Narzędzie komandosa do budowania linków z UTMami

Jak to często bywa w życiu komandosa – przyda się dobre narzędzie, które pomoże w pracy. Przedstawiam Ci  Campaign UTM Builder, który wspomoże Cię w budowaniu linków z parametrami UTM. 

To narzędzie znajdziesz pod adresem: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Do pierwszego okna wklejasz link, na który chcesz kierować użytkowników. To nie musi być strona główna – to dowolny link do dowolnego miejsca w Twoim serwisie/blogu/sklepie internetowym.

Następnie uzupełniasz nazwy parametrów, a na końcu narzędzie pokazuje Ci ostateczną strukturę adresu URL z dodanymi tagami, z możliwością łatwego skopiowania go czy nawet wygenerowania jego skróconej wersji (short linka). Jest to niezwykle przydatne, gdyż adresy URL z parametrami UTM potrafią być naprawdę dłuuuuugie.

Jeśli wpadną Ci do głowy inne zastosowania – napisz do mnie i podziel się przemyśleniami. Daj znać również, czy już znasz to narzędzie i czy uważasz, że jest przydatne dla komandosów takich jak my. Będę Ci wdzięczna za podzielenie się tym artykułem z osobami, które w Twojej ocenie mogą z niego skorzystać.

 

Powodzenia w działaniach!

Ola

 

Być może zainteresują Cię również inne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *