Darmowe narzędzia, które pokochasz! Niezbędnik dla właścicieli sklepów internetowych.

Właściciele sklepów internetowych muszą mieć interdyscyplinarną wiedzę i być wielozadaniowi. Mają wiele na głowie i często nikogo do pomocy. Właśnie dlatego postanowiłam zrobić listę narzędzi, które pomogą w codziennej pracy, zaoszczędzą sporo czasu i Cię zainspirują. Na początek kilka przydatnych i darmowych narzędzi, które pokochasz. Z biegiem czasu postaram się tę listę poszerzać :). Znajdziesz tu zarówno zaawansowane narzędzia, jak i te proste, ogólnodostępne i popularne. Są na tej liście dlatego, że zdarza się, że właściciele sklepów z nich nie korzystają i czasem nawet o nich nie słyszeli. Biorę to pod uwagę i opisuję wszystko, co się przydaje w codziennej pracy. Może znajdzie się tu kilka narzędzi, które znasz, a może i takie, które Cię zaskoczą :)

#1 EVERNOTE – wszystko co istotne zapisane w jednym miejscu

evernote
Prowadząc sklep internetowy często trzeba rozpisywać plany, tworzyć listy zadań do wykonania, zapisywać pomysły i inspiracje związane z rozwojem swojego e-biznesu czy gromadzić ważne informacje, które wpływają na Twoje działania biznesowe. Evernote to niezastąpiony notatnik, w którym zgromadzisz wszystko co dla Ciebie ważne, stworzysz listy zadań, pomysły oraz strategie.

Evernote to narzędzie, które sprawdza się w każdym biznesie i jest dostępne z każdego urządzenia. Zawsze, gdy tylko wpadnie Ci do głowy jakiś przełomowy pomysł, a nie jesteś w pobliżu komputera, możesz zapisać go w Evernote na swojej komórce czy tablecie. Gdziekolwiek jesteś, na jakimkolwiek urządzeniu pracujesz (może gościnnie na czyimś komputerze) – masz dostęp do wszystkich notatek, planów, list, zdjęć i filmów.

Dla mnie to narzędzie świetnie się sprawdza – wszystko co istotne mam w jednym miejscu. Przestałam zapisywać w różnych miejscach ważne informacje, nie muszę otwierać kilku programów lub plików, aby znaleźć potrzebne mi dane, nie muszę logować się na kilka serwisów i pamiętać kilku haseł. Wszystko teraz jest prostsze, a swobodny dostęp do mojej osobistej bazy wiedzy jest nieocenioną zaletą.

#2 CANVA – Twój darmowy grafik

canva - narzędzie dla właścicieli sklepów internetowych
Właściciele sklepów internetowych dali by wiele, za dobrego grafika, który odciążyłby ich w codziennej pracy! Gdyby mieli na niego fundusze, na pewno nie zastanawiali by się długo. Jeśli jednak nie mogą sobie jeszcze pozwolić na zatrudnienie dodatkowej osoby – Canva przychodzi im z pomocą.

Nie musisz być grafikiem by szybko i łatwo tworzyć wszystkie elementy graficzne potrzebne przy prowadzeniu e-biznesu. Dzięki gotowym propozycjom banerów, plakatów, wizytówek, coverów na kanały social media, zainspirujesz się i w mgnieniu oka stworzysz własne projekty. Przygotowanie grafiki nigdy nie było tak proste! Z gotowych list z powycinanymi elementami, układasz jak z klocków grafikę do postów, reklam, maili itp.

Jedyny minus to konieczność ponoszenia opłaty wysokości 1$ za zdjęcia udostępniane przez Canva i wykorzystane w projektach. Biorąc jednak pod uwagę ich jakość i fakt, że są dostępne pod ręką, nie wydaje się to wygórowaną ceną. Większe koszty można ponieść szukając odpowiednich zdjęć godzinami na stockach czy portalach z darmowymi zdjęciami. Sam czas poszukiwań może nas sporo kosztować, nie mówiąc o tym, że nie ma pewności, że zdjęcie, które znajdziemy w sieci będzie tańsze niż 1$. No chyba, że zdjęcia robimy sami – to wtedy problem z głowy :).

#3 PEXELS i inne portale z darmowymi zdjęciami dobrej jakości

pexels
Wspaniałym wsparciem dla pracy z Canvą są portale z darmowymi zdjęciami. Wiele z tych portali posiada wyszukiwarkę oraz swego rodzaju tagi, które tematycznie grupują zdjęcia, co znacznie ułatwia poszukiwania fotografii, której potrzebujemy. Oferują one również opcję subskrybcji, dzięki której możesz otrzymywać najnowsze zdjęcia bezpośrednio do swojej skrzynki email. Znajdziesz je na:
Wiele zdjęć z tych portali możesz wykorzystać do użytku komercyjnego, ale za każdym razem upewnij się jakie są warunki wykorzystania danej fotografii – przeczytaj licencję.

#4 BROWSERSTACK – wygodne testowanie sklepu na różnych przeglądarkach

browserstack
Sprawdzanie, czy sklep internetowy dobrze się prezentuje na najpopularniejszych przeglądarkach to sporo pracy. Zwłaszcza, że obecnie trzeba uwzględniać również przeglądarki na urządzeniach mobilnych. Z pomocą przyjdzie Browserstack – narzędzie, które za darmo, w krótkim czasie wygeneruje screeny Twojego sklepu i oznaczy, na jakich przeglądarkach dany screen był wykonany. Tym sposobem szybko wyłapiesz problemy z prezentacją sklepu na konkretnych przeglądarkach. Wystarczy wpisać adres strony i już! Praca wykonana! Jeśli zauważysz, że na jakiejś przeglądarce są problemy, przetestuj na niej wnikliwie cały sklep.

#5 GOOGLE ANALYTICS – codzienne wsparcie przy podejmowaniu decyzji biznesowych

google analytics
Prawdopodobnie pracujesz już z Google Analytics – ale jeśli jednak nie – to czas najwyższy przekonać się do tego narzędzia! Analityka internetowa jest kluczowa przy prowadzeniu e-biznesu, pozwala podejmować decyzje biznesowe oparte o zebrane dane na temat użytkowników Twojego sklepu oraz prowadzić działania optymalizujące. Możliwości tego narzędzia są ogromne. Trzeba by poświęcić temu zagadnieniu pewnie całą serię artykułów, czy napisać książkę. Na potrzeby tej listy apeluję – jeśli nadal nie korzystasz z systemów analitycznych – zacznij!. Jeśli nie chcesz pracować z Google Analytics, wybierz inne narzędzie, ale pracuj z danymi, analizuj i wyciągaj wnioski!

#6 SERPmojo i Webpozycja – Twój sklep w wyszukiwarkach

seromojo
SERPmojo to przydatna i darmowa aplikacja na telefon, która pozwala śledzić pozycje strony w wyszukiwarkach. W każdej chwili i w każdym miejscu możesz być na bieżąco i obserwować jak radzi sobie Twój sklep.
Jedyny minus to dość wolne ustalanie pozycji dla poszczególnych fraz. Mimo to SERPmojo to tak poręczna aplikacja, że często sprawdzam na telefonie czy przypadkiem nie dzieje się coś niepokojącego dla kluczowych dla mnie fraz. Traktuję ją jednak jako dodatek ponieważ poza SERPmojo będzie Ci potrzebne jest jeszcze inne, bardziej zaawansowane narzędzie do śledzenia pozycji. Może to być np. Webpozycja.

webpozycja

Jeśli chodzi o Webpozycję, to na darmowym koncie jest możliwość ustawienia 15 wyszukań. To niewiele, ale płatne konto jest niedrogie, a praca z Webpozycją wygodna. Narzędzie to pozwala na szybką weryfikację osiągnięć witryny na określone słowa kluczowe w wyznaczonym okresie czasu. Generuje również raporty. Ostatnio dodano możliwość śledzenia wyników stron w wyszukiwaniu mobilnym, co po aktualizacji algorytmów Googla będzie kolejnym plusem.

#7 Feedly

feedly
Ważne informacje z branży, interesujące artykuły – wszystko w jednym miejscu! Konto na Feedly pozwoli Ci na bieżąco śledzić portale z istotnymi dla Ciebie informacjami. Poranna prasówka nigdy nie była tak prosta i przyjemna!

#8 Google Trends – badaj potencjał i wykorzystuj szanse biznesowe!

google trends
Google Trends to kolejne narzędzie, które jest ogólnodostępne i niezwykle przydatne. Zastosowań może mieć naprawdę wiele – wszystko zależy od Twojej pomysłowości. Idea jest taka – możesz zobaczyć jak kształtowała się, kształtuje się i będzie się kształtować popularność poszczególnych haseł wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników. Możesz te dane analizować w ujęciu czasowym, tematycznym (kategorie), regionalnym i w powiązaniu z podobnymi zapytaniami. Co Ci to daje? Zapytania odzwierciedlają zainteresowanie ludzi danymi tematami, przedmiotami, firmami itd. Jest to zatem niezwykła baza wiedzy o konsumentach.
Jeśli chcesz być bieżąco z trendami – wystarczy skorzystać z opcji subskrybcji i otrzymywać informacje o trendach na maila.

subskrypcja google trends

Jak to działa w praktyce?

  • Możesz określić konkretny obszar, na którym chcesz zbadać trendy – może to być cały świat, a może to być Polska lub inny kraj. W zależności od tego na jakich rynkach prowadzisz działalność, jesteś w stanie badać trendy i wnioskować na przyszłość na temat produktów jakie sprzedajesz.
  • Możesz określić zakres czasowy, w którym planujesz analizować trendy.Może to być ostatni tydzień, miesiąc, zeszły rok, a może chcesz zobaczyć wszystkie dane zebrane od 2004?
  • Możesz badać zapytania w kontekście medium – popularność haseł może być analizowana w standardowej wyszukiwarce Google (dane dostępne od 2004 roku), wyszukiwarce grafik, wyszukiwarce wiadomości, zakupów Google, czy wyszukiwarce w You Tube (dane dostępne od 2008 roku).
  • Możesz wziąć pod uwagę Trendy Google kiedy chcesz wprowadzić nowy produkt do swojej oferty. Sprawdź czy na rynkach, na których sprzedajesz, rośnie zainteresowanie tym produktem. Podobnie gdy zaobserwujesz spadek obrotów przy sprzedaży danego towaru. Może problem nie leży po stronie sklepu? Może to coś więcej – zmiana trendów na rynku. Sprawdź, czy ludzie jeszcze interesują się produktem zanim zainwestujesz w jego promocję. Może okaże się, że czas go wycofać z oferty?
  • Możesz przeanalizować kiedy warto robić akcje promocyjne na konkretne produkty. Zbadaj sezonowość zainteresowania danym produktem – może okaże się, że zawsze promocje robiłeś zbyt późno nie wykorzystując całego potencjału rynku? Być może ludzie zaczynają interesować się produktem szybciej niż zakładałeś? Sprawdź również czy te trendy powtarzają się co roku. Da Ci to jeszcze większą pewność, że z dużym prawdopodobieństwem w tym roku będzie podobnie.
  • Możesz sprawdzić, czy pomysł na serię filmików o danej tematyce czy produkcie ma szansę na osiągnięcie sukcesu. Czy warto poświęcać czas na przygotowywanie filmów o tematach i produktach, które tracą popularność (zwłaszcza w kanale You Tube)? A może trafiłeś z pomysłem w dziesiątkę i masz kolejny argument za tym, aby zaangażować środki w to przedsięwzięcie?
  • Możesz sprawdzić, jakie produkty z Twojej oferty mają rosnące trendy zainteresowania w usłudze Zakupy Google. Może warto przygotować kampanię korzystając z pozytywnego trendu?
  • Chcesz prowadzić działania z zakresu PR dla swojego sklepu internetowego? Możesz sprawdzić jakich informacji szukają internauci w wyszukiwarce newsów. Masz szansę znaleźć tzw. haczyk, który zapewni, że materiały prasowe jakie przygotujesz będą cieszyły się dużym zainteresowaniem.
  • Możesz sprawdzić jakie tematy są najbardziej gorące (hot). Dzięki temu możesz dostosować swoje działania w social media, tak aby dotrzeć do dużego kręgu zainteresowanych tematem osób.
  • #9 Google Alerts – ręka na pulsie!

    google alerts
    Prowadzenie biznesu w Internecie wymaga analizy informacji, jakie pojawiają się na temat Twojego sklepu na blogach, forach, portalach itd. Jest to trudne, gdyż nie mamy czasu na osobiste przeszukiwanie Internetu. Najlepszym sposobem na posiadanie kontroli nad tym, co o Tobie mówią czy piszą w Internecie, jest posiadanie narzędzia, które zasygnalizuje Ci, że pojawiły się nowe informacje na Twój temat w danym miejscu w sieci lub takie, które odfiltruje z masy nieistotnych informacji te, które są dla Ciebie ważne i poda Ci je w przyjaznej formie na tzw.tacy np. raz dziennie.

    Takie narzędzia oczywiście kosztują (np. Brand 24), ale są i takie, z których możesz korzystać za darmo. Tu z pomocą przychodzi sam wujek Google i jego Google Alerts. Narzędzie to przyśle Ci na maila zagregowaną listę materiałów, jakie pojawiły się w indeksie na Twój temat. Możesz ten mechanizm wykorzystać również do odfiltrowania informacji kluczowych dla Twojej branży czy o Twojej konkurencji. Możliwości jest wiele, a ustawienie tzw. alertów jest niezwykle proste. Wejdź na stronę https://www.google.pl/alerts i wpisz interesujące Cię słowa kluczowe, które dobrze zaprezentują zbiór informacji jaki chcesz otrzymać na maila.

    Warto na pewno ustawić alert na nazwę firmy, imiona i nazwiska kluczowych osób w firmie, istotne hasła związane z Twoją branżą, nawy firm Twoich kluczowych konkurentów. Nie ma ograniczeń w tworzeniu alertów, możesz ich ustawić tyle, ile potrzebujesz.

    #10 Mailchimp – Twój email marketing na poziomie

    mailchimp
    Startując ze swoim e-biznesem możesz nie mieć pieniędzy na zakup zaawansowanych narzędzi do prowadzenia email-marketingu, który jest nieodzowną częścią prowadzenia działalności w Internecie (i nie tylko). Możliwe, że nie masz też zdolności lub umiejętności do tego, by tworzyć atrakcyjne graficznie maile. Mailchimp jest zatem narzędziem, którego szukasz! Oferuje wiele gotowych szablonów maili, które w bardzo intuicyjny sposób możesz modyfikować, dodawać do nich swoje logotypy i grafiki czy zmieniać treści.

    mailchimp szablony maili
    Za pomocą Mailchimp możesz bez ponoszenia opłat wysyłać do 12 000 wiadomości email miesięcznie do 2 000 użytkowników. Jeśli masz też na ten moment dosyć małą bazę adresów email, do których mógłbyś rozsyłać np. wiadomości o promocjach czy nowościach w Twoim sklepie internetowym to Mailchimp przychodzi Ci z pomocą!

    Podsumowując…

    Praca z dobrymi narzędziami to przyjemność. Pomagają podołać codziennym obowiązkom, usprawniają procesy, przyspieszają działania i często wpływają na lepszą jakość wykonywanych zadań. Wynoszą biznes na nowy poziom, dodają nam skrzydeł.

    Za każdym razem kiedy poznaję nowe, przydatne narzędzie żałuję, że nie wiedziałam o nim wcześniej :). Mimo, że często słyszysz, że narzędzia są trudne do opanowania i jest ich zbyt wiele – nie poddawaj się tej retoryce. Warto się przełamywać, spróbować czegoś nowego, poświęcić chwilę na oswojenie się z obsługą. To w szerszej perspektywie szansa na rozwój własny i swojego e-biznesu – a ponadto, w ostatecznym rozrachunku okazuje się, że nie możemy sobie już wyobrazić życia bez niego, a nasza praca jest szybsza i prostsza. Tobie nie muszę tłumaczyć jak bardzo ważne jest, by ułatwiać sobie pracę :).
    Jeśli znasz narzędzia, które sprawdzają się w Twojej pracy – podziel się tym w komentarzu!

4 thoughts on “Darmowe narzędzia, które pokochasz! Niezbędnik dla właścicieli sklepów internetowych.”

  1. Czesć właśnie dodalem zagadki-ebiznesu.pl do swoich ulubionych, stronka ciekawa, ale muszę ci powiedzieć, ze jest slabo widoczna w wyszukiwarkach. Zasługuje na lepsze pozycje w google. Jest coś co ci się napewno przyda, poszukaj sobie w google – niezbędnik dla każdego webmastera – dzięki temu wypozycjonujesz swój blog w google, a oprócz tego Jest tam opisany bardzo ciekawy sposob na zarabianie w sieci

    1. Dzięki za opinię. Cieszę się, że blog zasłużył na miejsce w ulubionych. Z narzędzi dla Webmasterów (a raczej teraz Search Console) korzystam :) zarabianie w sieci z kolei mnie póki co nie interesuje – bloga prowadzę czysto hobbystycznie. Pozdrawiam!

  2. Bardzo fajny zbiór przydatnych narzędzi :)
    Od siebie dodałbym jeszcze dokumenty Google – bardzo przydatne, można łatwo dzielić się efektami pracy oraz Workflowy – świetne narzędzie do tworzenia nawet wielopoziomowych list z hasztagami :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *