Poranna rozgrzewka biznesowa – Business Model Canvas!

W tym roku Ani udało się wreszcie wyjechać na wakacje. Mimo, że zaglądała codziennie na maila sprawdzając czy nie dzieje się coś ważnego, starała się jednak nie pracować. Zamieściła na sklepie internetowym informację o tym, że zamówienia będą realizowane po urlopie. Musiała wreszcie odpocząć i po powrocie czuła się jak nowo narodzona. Miała mnóstwo energii do pracy i cieszyła się na myśl o tym, że znów będzie tworzyć swoje rękodzieło, Zamówienia już czekały na nią w skrzynce e-mail. Podczas odpoczynku, który jej się naprawdę należał, oczyściła myśli i teraz mogła z dystansem spojrzeć na swój e-biznes. Zapragnęła zrobić coś więcej po powrocie do pracy, niż tylko realizacja zamówień. Chciała podnieść swój biznes na nowy poziom. Przede wszystkim znów poczuć, że to ona kieruje nim, a nie płynie z prądem wydarzeń. Codziennie robiła swoje, ale nie było czasu na wyznaczanie nowych ścieżek rozwoju czy nowe przedsięwzięcia.

Robiąc pierwszą „prasówkę” po powrocie do pracy natknęła się na strategyzer.com i Business Model Canvas. To było to, czego teraz potrzebowała! Nigdy nie opisała w żaden sposób swojego modelu biznesowego – firmę prowadziła intuicyjnie. Business Model Canvas był nie tylko ciekawym narzędziem do uporządkowania informacji o prowadzonej działalności. Dawał też możliwość szerszego spojrzenia, wyjścia poza aktualne schematy działania i szukania nowych pomysłów na jego rozwój.

Business Model Canvas

Jeśli chcecie podobnie jak Ania podjąć po urlopie nowe wyzwanie to zapraszam! W kolejnej części porannej rozgrzewki biznesowej chciałam się z Wami podzielić sposobem na tworzenie modeli biznesowych, który jest jednocześnie kreatywny oraz prosty w realizacji.

Kiedy pierwszy raz natrafiłam na Business Model Canvas czułam olśnienie i podekscytowanie. Naprawdę byłam zafascynowana i gotowa rzucić wszystko co właśnie robiłam żeby zagłębić się w ten temat i od razu przećwiczyć jak to działa!

Jeśli ktoś mnie dobrze zna to wie, że takie fale ekscytacji zdarzają mi się dosyć często, choć nie każda taka fala skutkuje poznaniem czegoś, co naprawdę przedstawia istotną wartość. To trochę jak miłość od pierwszego wejrzenia – nie zawsze po poznaniu kogoś bliżej fascynacja będzie się utrzymywała na tym samym poziomie :). Czasem wybrany temat na pierwszy rzut oka wydaje się ciekawy, ale z czasem okazuje się, że nie jest godny uwagi. Z Business Model Canvas tak nie było – mimo zagłębiania się w tę ideę nadal czuję to samo podekscytowanie (albo i większe!) i wewnętrzne, mocne przekonanie, że to co robię/czytam/analizuję na temat BMC jest dobre, uzasadnione i genialne.

Co będzie wam potrzebne?

Świetnie nada się tutaj tablica i kreda, tablica z mazakami, czy nawet duży brystol i stół, wokół którego usiądziecie i będziecie rozmyślać nad swoim biznesem. Przydadzą się kolorowe, samoprzylepne karteczki oraz aparat/telefon do fotografowania swoich „wersji” modelu biznesowego (bo w pracy z BMC staramy się stworzyć ich co najmniej kilka).
model biznesowy

Wprowadzenie do Business Model Canvas

Business Model Canvas to model biznesowy, który jest wykorzystywany głównie przez start’upy na całym świecie. Jego autor – Alexander Osterwalder podszed do tematu zupełnie inaczej niż to, z czym dotychczas się spotykałam. Zwykle modele biznesowe były prezentowane w opasłych księgach, a tworząc swój model trzeba było wygenerować tak samo opasły dokument gdzie opisalibyśmy wszystko co powinno zostać przemyślane i ustalone zanim padnie decyzja o wejściu na rynek z nowym pomysłem. BMC tak naprawdę odnosi się do tych samych prawd i zasad ale….Sposób w jaki pracuje się nad nowym pomysłem na biznes jest genialny w swej prostocie i wspiera kreatywność. Dlaczego tak uważam opiszę za chwilę, ale najpierw przedstawię co dokładniej co to jest i jak to działa.

Każdy pomysł na biznes potrzebuje dobrego modelu biznesowego, aby przetrwać na rynku i odnieść sukces. Wczujmy się zatem w osobę, która ma pomysł i chce się sprawdzić jako przedsiębiorca.

Jeśli prowadzisz już swój biznes – nie ma przeszkód by popracować nad swoim modelem biznesowym i odkryć nowe możliwości czy dokonać przełomu w aktualnie realizowanej strategii.

Wizualizacja modelu biznesowego

Jak możemy opracować swój model biznesowy?

Jak się dowiedziliście z filmów, wszystko sprowadza się do tabelki, którą trzeba sobie narysować/wydrukować :)
Business Model Canvas - tworzymy model biznesowy
Źródło: https://cdn.strategyzer.com/

Składają się na nią kluczowe aspekty prowadzenia biznesu, które należy przemyśleć, określić i najlepiej przetestować zanim zaczniemy oficjalnie działać na rynku.

W tabelę wpisujemy:
1. Customer segments – Segmenty klientów, jakie chcemy obsługiwać w ramach prowadzonej przez nas działalności.
2. Value Propositions – Wartość jaką biznes ma przynosić każdemu z wymienionych segmentów.
3. Channels – Kanały czyli punkty styku z klientem.
4. Customer Relationships – Sposoby na utrzymywanie relacji z klientami.
5. Key Resources – Kluczowe zasoby potrzebne do wygenerowania wartości dla klienta.
6. Key Activities – Kluczowe zadania, które będziemy wykonywać, aby dostarczyć wartość dla klienta.
7. Key Partners – Kluczowi partnerzy, którzy pomogą nam odnieść sukces.
8. Cost Structure – Struktura kosztów.
9. Revenue Strims – Strumień przychodów.

Każdy z tych obszarów musi ze sobą współdziałać i się wspierać. Jeśli choć jeden element kuleje, to istnieje duże ryzyko, że nasze przedsięwzięcie się nie powiedzie. Dla tych, który śledzą bloga, chciałabym nawiązać tu do artykułów z serii E-biznes w 365 dni. Tam dziewczyny potrzebowały właśnie kreatywnego podejścia do opisania swojej wizji biznesu. Tradycyjny dokument z opisanym biznesplanem stał się dla nich demotywatorem do założenia biznesu. Tam też sprawdził się BMC, jednak podczas pracy tabelami okazało się, że jeden aspekt całości zablokował rozwój przedsięwzięcia. Dopóki dziewczyny sobie z nim nie poradzą, nie ruszą z biznesem.

Podsumowanie

Na koniec chciałam przedstawić kilka powodów, dla których poleciłabym zastosowanie Business Model Canvas dla kogoś kto chce założyć firmę:

  • wykorzystuje graficzną wizualizację całego zakresu zagadnień, które trzeba przemyśleć, w postaci prostej tabelki mieszczącej się na kartce papieru,
  • prezentuje całościowy obraz biznesu – pracując nad modelem biznesowym widzimy wszystkie jego aspekty. Tylko szerokie spojrzenie na każdy element wprowadzany do planu daje szansę na wyłapanie potencjalnych zagrożeń i zareagowanie zanim jeszcze nastąpią,
  • zachęca do działania i kreatywnego myślenia – po narysowaniu tabelki od razu można przejść do burzy mózgów i np. przyklejania swoich pomysłów w poszczególnych obszarach,
  • sprzyja wspólnej pracy nad rozwojem pomysłu/biznesu – tabelka jest czytelna dla wszystkich, sposób wprowadzania informacji intuicyjny. Tego typu notatki są naprawdę współdzielone, nie tylko z definicji, ale faktycznie jako realne odzwierciedlenie wspólnej pracy koncepcyjnej nad modelem,
  • możliwość obserwacji jak model zmienia się w czasie i wyciągania wniosków (np. dzięki fotografowaniu modelu po każdych wprowadzonych zmianach i archiwizowanie tych zdjęć),
  • idealnie odzwierciedla klimat start-upów, które są pełne zaangażowania, pasji i chęci do działania. Żmudne spisywanie standardowych notatek z tego co i jak powinno być zrobione, aby wprowadzić dany pomysł na rynek, jest o wiele bardziej oderwane od takiego klimatu i może działać demotywująco.

Uważam również, że to podejście świetnie sprawdzi się dla biznesów, które już funkcjonują. Można spróbować odwzorować swój biznes w tabelce BMC i jeszcze raz na niego spojrzeć. Możliwe, że zauważymy nowe drogi rozwoju albo coś, co można by poprawić. Podobnie BMC sprawdzi się przy prowadzaniu nowego produktu czy usługi na rynek, przez firmę która już na nim działa. Zachęcam do spróbowania i opisania w komentarzach czy Business Model Canvas Wam się spodobał, czy pomógł Wam i co udało się dzięki niemu osiągnąć.

2 thoughts on “Poranna rozgrzewka biznesowa – Business Model Canvas!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *