Zagadka 1: Wyjątkowe doświadczenie zakupowe – jak to osiągnąć? Część 1 – opisy produktów.

Obecnie najtrudniejszym elementem w sprzedaży internetowej w mojej ocenie jest zapewnienie klientowi odpowiedniego poziomu doświadczenia zakupowego

– co to oznacza? Klient musi mieć wrażenie, że zakupy w siecisą czymś jak najbardziej zbliżonym do zakupów w sklepie stacjonarnym. Na ile możliwe jest osiągnięcie takiego stanu wiedząc, że

przecież Internet, a świat realny to zupełnie co innego? Oto jest pytanie.

DOBRY OPIS PRODUKTU PODSTAWĄ SUKCESU

W pierwszej części moich rozważań zajmę się opisem produktu. Jest to kluczowa kwestia
w tworzeniu doświadczenia zakupowego.

OPIS PRODUKTU

Niezwykłą sztuką jest napisanie treści, która na tyle określi produkt, aby doświadczenie zakupowebyło porównywalne z możliwością dotknięcia i obejrzenia produktu w sklepie. Ważna jest

szczegółowość opisu. Ważna jest również równowaga. Zbyt szczegółowy opis oddający do przesady

każdy najmniejszy szczegół, może okazać się nieatrakcyjny dla klienta, przytłaczający i po prostu –

nudny.

KRÓTKI OPIS – WIELKA SZTUKA

Pierwszym elementem dobrego opisu jest zwięzły, zachęcający i krótki opis produktu, częstopojawiający się na listach produktowych. Sztuką jest napisanie kilku słów w taki sposób, by zachęcić

do odwiedzenia strony produktu. Myślę, że kluczem jest tu skupienie się na unikalności i emocjach.

Odwołując się do emocji kupującego bądź w jasny sposób prezentując unikalność produktu, jesteśmy

w stanie przykuć uwagę klienta do naszego produktu.

PYTANIA KLIENTA

Naturalną sprawą podczas kupowania w sklepie stacjonarnym jest możliwość zadania sprzedawcy pytania natemat produktu. Zawsze do głowy klienta wpadnie kilka dodatkowych pytań.

Pytania te często wynikają ze specyficznej potrzeby, którą ma zaspokoić dany produkt.

Przykład: Mimo, że zabawka dla dziecka ma z założenia zaspokajać potrzebę zabawy, jeden kupującymoże zadać zupełnie inne pytania sprzedawcy niż drugi. Wynika to z kontekstu zakupu – klient

kupujący zabawkę dla swojego dziecka może dopytać o bezpieczeństwo danej zabawki, a osoba

kupująca zabawkę na prezent dla chrześniaka może dopytać o sposób pakowania zabawki, tak aby

ładnie prezentowała się jako prezent.

Właśnie dlatego ważne jest wczucie się w różnorodne sytuacje zakupowe, aby zidentyfikować jak najwięcejpytań, które mogą się pojawić na temat produktu i odpowiedzi na te pytania zawrzeć w opisie

produktu.

Dodatkowym atutem będzie umieszczenie formularza z możliwością wysłania zapytania do sprzedającego na temat produktu. Podobną

rolę spełni również umieszczony na sklepie czat – pod warunkiem oczywiście, że osoba obsługująca czat będzie szybko reagować na

zapytania klientów.

STRUKTURA TREŚCI

Nawet najlepszy opis produktu może okazać się porażką i nie spełnić swojej roli informacyjnej, jeślijego formatowanie nie będzie odpowiednie. Nawet bardzo bogata i wartościowa treść ułożona w

ciągły blok tekstu bez żadnych paragrafów, wypunktowań, pogrubień czy nagłówków może okazać się

zbyt ciężka by klient chciał ją przeczytać. Ponadto nie znajdzie on szybko konkretnych informacji

które go interesują nie czytając całego tekstu „od deski do deski”. Czytanie treści powinno być

przyjemne, a rozeznanie w jakich częściach tekstu znajdują się jakie informacje – intuicyjne.

EMOCJE

Opis produktu powinien zagrać na emocjach kupującego – zwłaszcza jeśli sprzedajemy towary,które klienci kupują w sposób spontaniczny. Emocje zawarte w opisie produktu i pasja jego

tworzenia jaka będzie emanować z opisu – to cenne elementy, które mogą zadecydować o złożeniu

zamówienia.

Podsumowując – opisy mają ogromne znaczenie w doświadczeniach zakupowych. Jest to jednak jeden z wielu czynników, które razem składają się na pozytywne bądź negatywne odczucia użytkownika związane z zamawianiem. W kolejnej części zajmę się zdjęciami, które również grają istotną rolę w sprzedaży internetowej.

Przeczytaj również część drugą: Wyjątkowe doświadczenie zakupowe – jak to osiągnąć? Część 2 – zdjęcia produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *